de cognitieve ontwikkeling

Cognitieve ontwikkeling is de ontwikkeling van taal, lezen, schrijven en rekenen. Ook wordt hun fantasie wat verminderd maar nog niet zo veel. Het kind leert meer woorden en word beter in het vormen van complete zinnen. Het leert dat je moet tellen in een bepaalde volgorde. Ze leren concreet te denken maar moeten nog wel alles leren in plaatjes. Ook word de concentratie beter. Jongens lopen vaak ongeveer 1,5 jaar achter op meisjes qua taalontwikkeling. De kinderen beginnen te leren dat één woord meerdere betekenissen kan hebben, maar ook dat er regels zijn waar de taal zich aan moet houden. vanaf zes jaar leert het kind lezen en schrijven. Het waarnemen en verwerken is hierbij van belang. Wanneer dit niet voldoende is ontwikkelt, lukt het niet om te lezen, schrijven, rekenen etc. De fantasie wordt steeds verder uitgebreid. Soms kan het kind hier zo ver in gaan dat er een denkbeeldige vriend ontstaat. Zolang dit slechts tijdelijk is en het kind zich niet onttrekt aan sociale contacten, kan dit geen kwaad. Soms heeft het kind, vaak samen met een vriendje of vriendinnetje, een denkbeeldig huisdier zoals een paard of een hond, maar het kan zich ook inbeelden dat hij of zij een auto of iets anders heeft. Het kind leert hiermee zich in te beelden hoe het is om iets te bezitten.

Belangrijk bij het begeleiden van deze leeftijdsgroep is dat kinderen tot 7 jaar het meeste leren, ook de taal ontwikkeling stopt bij 7 jaar. Met 7 jaar leren kinderen ook de waarde van geld, geld komt ook in de rekenles vaker voor. Belangrijk bij het begeleiden is dus dat je veel dingen die het kind/de kinderen heeft/hebben geleerd blijft herhalen.

 

Het stimuleren van de cognitieve ontwikkeling

Het zelfvertrouwen kan minder worden, omdat vakken op school niet goed gaan. Hierbij kun je ze helpen. Zorg dat de druk van school verlaagd wordt, maar stimuleer hun wil om alles goed te doen daarentegen wel. Stimuleer het lezen. Ga samen met het kind naar de bibliotheek en laat hem een boekje uitkiezen. Voor het slapengaan leest eerst het kind een stukje uit het boekje en daarna de ouder een stukje uit het voorlees boekje. Op deze manier oefent het kind, maar leert ook door het luisteren naar papa of mama. Deze leeftijd is goed om het kind mee te laten helpen in de huishouding. Ze krijgen hierdoor een gevoel van verantwoordelijkheid en zelfdiscipline.